تاریخ شروع نرم افزار کد باز یا منبع آزاد

 ابتکار منبع آزاد

در اوایل محاسبات ، برنامه نویسان و توسعه دهندگان برای یادگیری از یکدیگر و توسعه زمینه محاسبات ، نرم افزارهای مشترکی را به اشتراک گذاشتند. سرانجام ، مفهوم منبع باز در سالهای 1970-1980 به سمت تجاری سازی نرم افزار حرکت کرد. با این حال ، دانشگاهیان اغلب غالباً به طور مشترک نرم افزار توسعه می دادند. به عنوان مثال ، دونالد ناوت در سال 1979 با سیستم حروفچینی TeX یا ریچارد استالمن در سال 1983 با سیستم عامل GNU.  در سال 1997 ، اریک ریموند کتاب کلیسای جامع و بازار را منتشر کرد ، تحلیلی تأمل برانگیز از جامعه هکرها و اصول نرم افزار آزاد. این مقاله در اوایل سال 1998 مورد توجه قرار گرفت و یکی از عوامل ایجاد انگیزه در شرکت ارتباطات Netscape برای انتشار مجموعه اینترنت محبوب Netscape Communicator خود به عنوان نرم افزار رایگان بود. این کد منبع بعداً پایه و اساس SeaMonkey ، Mozilla Firefox ، Thunderbird و KompoZer قرار گرفت.


اقدام نت اسکیپ باعث شد تا ریموند و دیگران به دنبال چگونگی آوردن ایده های نرم افزار رایگان بنیاد نرم افزار آزاد و مزایای درک شده برای صنعت نرم افزار تجاری باشند. آنها به این نتیجه رسیدند که فعالیتهای اجتماعی FSF برای شرکتهایی مانند Netscape جذاب نیست و به دنبال راهی برای تغییر نام نام تجاری جنبش نرم افزار آزاد برای تأکید بر پتانسیل تجارت اشتراک و همکاری با کد منبع نرم افزار بودند. اصطلاح جدیدی که آنها انتخاب کردند "متن باز" بود که به زودی توسط بروس پرنس ، ناشر تیم اوریلی ، لینوس توروالدز و دیگران تصویب شد. ابتکار متن باز در فوریه 1998 برای تشویق استفاده از اصطلاح جدید و بشارت دادن به اصول منبع باز تأسیس شد. 


در حالی که ابتکار منبع باز سعی در تشویق استفاده از اصطلاح جدید و تبشیر اصولی را داشت که به آن پایبند بود ، فروشندگان نرم افزارهای تجاری خود را به طرز فزاینده ای با مفهوم نرم افزار توزیع شده آزاد و دسترسی جهانی به کد منبع یک برنامه تهدید کردند. یک مدیر مایکروسافت در سال 2001 علناً اظهار داشت که "منبع باز یک تخریب کننده مالکیت معنوی است. من نمی توانم تصور کنم که چیزی برای تجارت نرم افزار و مالکیت معنوی بدتر از این باشد."  با این حال ، در حالی که آزاد و آزاد -نرم افزار منبع در طول تاریخ نقشی خارج از جریان اصلی توسعه نرم افزار خصوصی داشته است ، شرکتهایی به بزرگی مایکروسافت شروع به توسعه حضورهای منبع باز رسمی در اینترنت کرده اند. IBM ، Oracle ، Google و State Farm تنها چند شرکت با سهام عمومی جدی در بازار رقابتی منبع باز امروز هستند. در رابطه با توسعه FOSS تغییر اساسی در فلسفه شرکت ها ایجاد شده است. 


جنبش نرم افزار آزاد در سال 1983 راه اندازی شد. در سال 1998 ، گروهی از افراد طرفدار این بودند که اصطلاح نرم افزار آزاد را باید با نرم افزار منبع باز (OSS) جایگزین کرد به عنوان عبارتی که چندان مبهم نباشد و برای دنیای شرکتها راحت تر است.  توسعه دهندگان نرم افزار ممکن است بخواهند نرم افزار خود را با مجوز منبع باز منتشر کنند ، به طوری که کسی ممکن است همان نرم افزار را توسعه دهد یا عملکرد داخلی آن را درک کند. با استفاده از نرم افزار منبع آزاد ، به طور کلی ، هر کس مجاز است اصلاحاتی را در آن ایجاد کند ، آن را به سیستم عامل های جدید و معماری مجموعه دستورالعمل ها منتقل کند ، با دیگران به اشتراک بگذارد یا در بعضی موارد ، آن را به بازار عرضه کند. محققان کاسون و رایان چندین دلیل مبتنی بر سیاست را برای اتخاذ منبع باز ذکر کرده اند - به ویژه پیشنهاد ارزش افزوده از منبع باز (در صورت مقایسه با بیشتر قالب های اختصاصی) در دسته های زیر:


  • امنیت
  • توان مالی
  • شفافیت
  • همیشگی
  • قابلیت همکاری
  • انعطاف پذیری
  • محلی سازی - به ویژه در متن دولت های محلی (که تصمیمات نرم افزاری می گیرند). کاسون و رایان استدلال می کنند که "دولت ها یک مسئولیت ذاتی و امانت دارانه در قبال مودیان دارند" که شامل تجزیه و تحلیل دقیق این عوامل هنگام تصمیم گیری برای خرید نرم افزار اختصاصی یا اجرای گزینه منبع آزاد است.


تعریف منبع آزاد فلسفه منبع آزاد را ارائه می دهد و بیشتر شرایط استفاده ، اصلاح و توزیع مجدد نرم افزار منبع باز را تعریف می کند. مجوزهای نرم افزار حقوقی را به کاربران اعطا می کنند که در غیر اینصورت توسط قانون حق چاپ به دارنده حق چاپ محفوظ است. چندین مجوز نرم افزار منبع باز در مرزهای تعریف منبع آزاد واجد شرایط هستند. برجسته ترین و مشهورترین نمونه مجوز عمومی عمومی GNU (GPL) است که "اجازه می دهد توزیع رایگان تحت شرایطی انجام شود که توسعه ها و برنامه های بیشتر تحت همان مجوز قرار گیرند" ، بنابراین نیز رایگان است. 


برچسب منبع باز از یک جلسه استراتژی در 7 آوریل 1998 در پالو آلتو در واکنش به اعلامیه نت اسکیپ در ژانویه 1998 مبنی بر انتشار کد منبع برای ناوبر (به عنوان موزیلا) منتشر شد. گروهی از افراد در این جلسه شامل تیم اوریلی ، لینوس توروالدز ، تام پاکوین ، جیمی زاوینسکی ، لری وال ، برایان بهلندورف ، سامیر پارهخ ، اریک آلمن ، گرگ اولسون ، پل ویکسی ، جان اوسترهوت ، گیدو ون روسوم ، فیلیپ زیمرمن ، جان گیلمور و اریک اس. ریموند. آنها قبل از انتشار کد منبع Navigator از فرصت استفاده کردند تا آشفتگی احتمالی ناشی از ابهام کلمه "free" در انگلیسی را روشن کنند.


بسیاری از مردم ادعا کردند که تولد اینترنت ، از سال 1969 ، جنبش منبع باز را آغاز کرد ، در حالی که دیگران تمایزی بین جنبش های نرم افزار منبع آزاد و آزاد ندارند. 


بنیاد نرم افزار آزاد (FSF) که در سال 1985 آغاز به کار کرد ، کلمه "آزاد" را به معنای آزادی در توزیع (یا "آزادانه در آزادی بیان") و نه آزادی از هزینه (یا "رایگان مانند آبجو رایگان") در نظر گرفت. از آنجا که بسیاری از نرم افزارهای رایگان در حال حاضر رایگان بوده (و هم اکنون نیز هستند) ، چنین نرم افزارهای رایگان با هزینه صفر همراه شدند ، که ضد تجاری به نظر می رسید. 


ابتکار منبع آزاد (OSI) در فوریه 1998 توسط اریک ریموند و بروس پرنس شکل گرفت. با حداقل 20 سال شواهد از سوابق پرونده توسعه نرم افزار بسته در مقابل توسعه باز که قبلاً توسط جامعه توسعه دهندگان اینترنت ارائه شده است ، OSI پرونده "منبع باز" را به مشاغل تجاری مانند Netscape ارائه داد. OSI امیدوار بود که استفاده از برچسب "منبع باز" ، اصطلاحی که توسط کریستین پیترسون از موسسه پیش بینی در جلسه استراتژی پیشنهاد شده است ، ابهام را از بین ببرد ، به ویژه برای افرادی که "نرم افزار آزاد" را ضد -تجاری. آنها تلاش کردند تا مشخصات بالاتری را برای منافع عملی کد منبع آزاد که در دسترس است به ارمغان بیاورند و می خواستند مشاغل بزرگ نرم افزاری و سایر صنایع با فناوری پیشرفته را به منبع باز وارد کنند. پرنس تلاش کرد تا "منبع باز" را به عنوان علامت خدمات برای OSI ثبت کند ، اما این تلاش توسط استانداردهای علامت تجاری غیر عملی بود. در همین حال ، به دلیل ارائه مقاله ریموند به مدیریت ارشد در Netscape - ریموند فقط هنگامی که بیانیه مطبوعاتی را خواند ، کشف شد و بعداً در همان روز توسط مدیر عامل شرکت Netscape جیم بارکسدیل تماس گرفت - Netscape کد منبع Navigator خود را منتشر کرد منبع باز ، با نتایج مطلوب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد