ویندوز 35 ساله شد


مایکروسافت در تاریخ 20 نوامبر 1985 سیستم عامل «ویندوز 1.0» را روانه بازار کرد تا داستان محبوب‌ترین سیستم عامل جهان آغاز شود. ویندوز که کار خود را در قالب محیط جامع‌تر نسبت به MS-DOS آغاز کرد، با فاصله زمانی کوتاه توانست محبوب‌ترین سیستم عامل جهان برای رایانه‌های رومیزی شود. با این اتفاق بد نیست نگاهی به گذشته داشته باشیم و فرآیند توسعه این سیستم عامل را بررسی کنیم.

اوایل دهه 1980 میلادی مایکروسافت نسخه ویژه ویندوز را با رابط کاربری گرافیکی و قابلیت پذیرش موشواره عرضه کرد و در این پلتفرم امکان انجام چند کار همزمان فراهم شد. این پلتفرم شبیه شبکه‌های عصبی طراحی شده بود که امروزه به صورت پیشرفته از آنها استفاده می‌شود.

آن زمان تمام صنعت فناوری به محصول شرکت زیراکس محدود می‌شد که دهه 1970 میلادی رایانه Alto را عرضه کرده بود. سپس یک نسخه تجاری از این فناوری با نام Xerox Star نیز سال 1981 میلادی روانه بازار شد.

با پیشرفت رایانه‌های شخصی در سرعت پردازنده و ظرفیت حافظه، امکان کارایی رابط‌های کاربری گرافیکی بری سیستم‌های کم هزینه فراهم شد و این اتفاق به میزان قابل ملاحظه توجه کاربران را به خود جلب کرد. در سال 2983 میلادی اپل رایانه 10 هزار دلاری خود موسوم به Lisa را روانه بازار کرد. در همین حین رایانه شخصی آی‌بی‌ام با رابط کاربری گرافیکی روانه بازار شد.

از آن زمان تاکنون مدت زیادی سپری شده است و هم اکنون که ویندوز 10 همچنان به عنوان محبوب‌ترین سیستم عامل جهان حکمرانی می‌کند، این پلتفرم در 35 سالگی خود بسر می‌برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد