نکته های که همه باید درباره فناوری بدانند

چه چیزی میخواهید بدانید:

1. فن بی طرف نیست.

یکی از مهمترین مواردی که همه باید در مورد برنامه ها و سرویس هایی که استفاده می کنند بدانند این است که ارزش سازندگان فناوری در هر دکمه ، هر پیوند و هر نماد درخشانی که می بینیم کاملاً جا افتاده است. انتخاب هایی که سازندگان نرم افزار درباره طراحی ، معماری فنی یا مدل تجاری انجام می دهند می تواند تأثیرات زیادی بر حریم خصوصی ، امنیت و حتی حقوق شهروندی ما به عنوان کاربر بگذارد. وقتی نرم افزار ما را تشویق می کند که به جای مستطیل ، مربعی عکس بگیریم یا میکروفون همیشه روشن در اتاق نشیمن خود قرار دهیم ، یا هر لحظه توسط رئیسان ما قابل دسترسی باشیم ، این رفتارهای ما را تغییر می دهد و زندگی ما را تغییر می دهد.

تمام تغییراتی در زندگی ما رخ می دهد که وقتی ما از فناوری های جدید استفاده می کنیم این کار را با توجه به اولویت ها و ترجیحات کسانی که این فناوری ها را ایجاد می کنند انجام می دهند.

2. فن آوری اجتناب ناپذیر نیست.

فرهنگ عامه ، فناوری مصرف کننده را به عنوان پیشرفت صعودی بی پایان معرفی می کند که به طور مداوم اوضاع را برای همه بهتر می کند. در حقیقت ، محصولات جدید فن آوری معمولاً شامل یک سری مبادلات تجاری است که در آن زمینه هایی مانند قابلیت استفاده یا طراحی همراه با نقاط ضعفی در زمینه هایی مانند حریم خصوصی و امنیت وجود دارد. گاهی اوقات فناوری جدید برای یک جامعه بهتر است در حالی که اوضاع را برای دیگران بدتر می کند. از همه مهمتر ، فقط به این دلیل که یک فناوری خاص به نوعی "بهتر" است ، تضمین نمی کند که به طور گسترده ای به کار گرفته شود ، یا باعث بهبود سایر فن آوری های محبوب تر می شود.

در حقیقت ، پیشرفت های تکنولوژیکی تقریباً شبیه تکامل در دنیای بیولوژیکی است: در این مسیر انواع بن بستها یا عقبگردها یا مبادلات غیرهمسطح وجود دارد ، حتی اگر پیشرفت گسترده ای در طول زمان شاهد باشیم.

3. بیشتر افراد در صنعت صادقانه می خواهند کارهای خوب انجام دهند.

ما می توانیم نسبت به محصولات و شرکتهای مدرن فناوری ، بدبینانه و منتقد باشیم بدون اینکه باور داشته باشیم که اکثر افرادی که فناوری ایجاد می کنند "بد" هستند. با ملاقات با دهها هزار نفر در سراسر جهان که سخت افزار و نرم افزار ایجاد می کنند ، می توانم تصدیق کنم که این کلیشه که آنها می خواهند جهان را به سمت بهتر تغییر دهند ، یک صمیمیت است. سازندگان فناوری در مورد تأثیر مثبت خود بسیار جدی هستند. در عین حال ، برای کسانی که فن آوری می کنند مهم است که درک کنند که نیت خیر ، آنها را از مسئولیت عواقب منفی کار خود ، هر چقدر هم با حسن نیت ، آزاد نمی کند.

اذعان به نیت خیر اکثر افراد در زمینه فن آوری مفید است زیرا به ما امکان می دهد این اهداف را دنبال کنیم و از نفوذ کسانی که نیت خیر ندارند کم کنیم و اطمینان حاصل کنیم که کلیشه برادر فنی بی فکر سایه نمی اندازد تأثیری که اکثر افراد متفکر و وظیفه شناس می توانند داشته باشند. همچنین اگر بخواهیم هرکسی را به خاطر فناوری که ایجاد می کند به طور م holdثر پاسخگو باشیم ، باور اینکه نیت خوبی در بیشتر تلاش های فناوری وجود دارد ، ضروری است.


4- تاریخچه فن آوری ضعیف است و ضعف درستی ندارد.

افرادی که یاد می گیرند فن آوری ایجاد کنند معمولاً می توانند از جزئیات صمیمی نحوه ایجاد زبان برنامه نویسی یا دستگاه مورد علاقه خود مطلع شوند ، اما دانستن اینکه چرا برخی از فن آوری ها پیشرفت کرده اند یا چه اتفاقی برای آنهایی افتاده است ، تقریباً غیرممکن است. در حالی که ما هنوز در انقلاب محاسبات به اندازه کافی زود هستیم که بسیاری از پیشگامان آن هنوز زنده هستند و برای ایجاد فناوری امروز تلاش می کنند ، معمولاً کشف این واقعیت است که تاریخچه فناوری اخیر چند سال پیش پاک شده است. چرا برنامه مورد علاقه شما وقتی دیگران موفق نشدند موفق شد؟ پیش از این چه تلاش های ناموفق برای ایجاد چنین برنامه هایی انجام شده بود؟ آن برنامه ها با چه مشکلاتی روبرو شدند - یا چه مشکلاتی را ایجاد کردند؟ هنگامی که ما افسانه های بزرگترین تیتان های فناوری امروز را ایجاد کردیم ، کدام خالقان یا مبتکران از داستان پاک شده اند؟

همه این س questionsالات به نفع ساختن داستانی از پیشرفت های براق ، بی نقص و اجتناب ناپذیر در دنیای فناوری ، براق می شوند ، ساکت می شوند ، یا گاهی اوقات به عمد پاسخ نادرستی می دهند. اکنون ، این به سختی خاص فناوری است - تقریباً هر صنعت می تواند به موارد مشابه اشاره کند. اما این نگاه غیرتاریخی به دنیای فناوری می تواند عواقب جدی داشته باشد ، درصورتی که سازندگان فناوری امروز حتی اگر بخواهند قادر به یادگیری از کسانی نیستند که پیش از آنها بوده اند.

5. بیشتر آموزش های فنی شامل آموزش های اخلاقی نیست.

در رشته های بالغ مانند قانون یا پزشکی ، ما اغلب شاهد قرن ها یادگیری هستیم که در برنامه درسی حرفه ای گنجانده شده است ، و الزامات صریح آنها برای آموزش اخلاقی وجود دارد. اکنون ، این به سختی متوقف می شود که تخلفات اخلاقی اتفاق بیفتد - ما می توانیم افرادی کاملاً غیراخلاقی را در مناصب قدرت ببینیم که به مدارس عالی بازرگانی می روند که با افتخار برنامه های اخلاقی پرشور خود را تبلیغ می کنند. اما این سطح ابتدایی آشنایی با نگرانی های اخلاقی تسلط گسترده ای در مفاهیم اخلاقی به آن زمینه ها می دهد ، بنابراین آنها می توانند گفتگوی آگاهانه داشته باشند. و مهمتر از همه ، این اطمینان را می دهد که کسانی که می خواهند کار درست انجام دهند و کارهای خود را با روشی اخلاقی انجام دهند ، پایه محکمی برای ساختن دارند.

اما تا زمان واکنش های اخیر علیه برخی از بدترین افراط در دنیای فناوری ، پیشرفت چندانی در افزایش انتظار آموزش اخلاقی در آموزش فنی وجود نداشته است. هنوز تعداد کمی از برنامه ها با هدف ارتقا دانش اخلاقی افرادی که قبلاً در نیروی کار هستند وجود دارد. آموزش مداوم بیشتر متمرکز بر کسب مهارتهای فنی جدید است تا مهارتهای اجتماعی. برای این مسئله هیچ راه حل گلوله نقره وجود ندارد. این بسیار ساده انگارانه است که فکر کنیم صرفاً همکاری نزدیک دانشمندان کامپیوتر با گرایش های هنرهای لیبرال به طور قابل توجهی این نگرانی های اخلاقی را برطرف می کند. اما واضح است که اگر بخواهند از پشتیبانی عمومی گسترده ای که در حال حاضر از آن برخوردارند استفاده کنند ، فن آوران باید به سرعت در نگرانی های اخلاقی مسلط شوند.

منبع ...

حافظه اصلی

حافظه اصلی


اولین اشکال حافظه اصلی رایانه خطوط تأخیر جیوه بود ، این لوله ها لوله های جیوه بودند که داده ها را به صورت امواج مافوق صوت ذخیره می کردند و لوله های پرتوی کاتدی که داده ها را به عنوان شارژ روی صفحه لوله ها ذخیره می کردند. طبل مغناطیسی که حدود سال 1948 اختراع شد ، از یک پوشش اکسید آهن بر روی یک درام چرخان استفاده می کرد تا داده ها و برنامه ها را به عنوان الگوهای مغناطیسی ذخیره کند.


در یک رایانه باینری ، هر دستگاه قابل پذیرش (چیزی که می تواند در هر دو حالت قرار گیرد) می تواند دو مقدار بیتی احتمالی 0 و 1 را نشان دهد و بنابراین می تواند به عنوان حافظه کامپیوتر عمل کند. حافظه هسته مغناطیسی ، اولین دستگاه RAM نسبتاً ارزان ، در سال 1952 ظاهر شد. این دستگاه از آهن ربا های ریز فریت به شکل دونات تشکیل شده بود که در نقاط تلاقی شبکه دو بعدی سیم قرار دارد. این سیم ها جریاناتی را برای تغییر جهت مغناطیس هر هسته حمل می کنند ، در حالی که سیم سوم که از طریق دونات رد می شود ، جهت مغناطیسی آن را تشخیص می دهد.


اولین تراشه حافظه مدار مجتمع (IC) در سال 1971 ظاهر شد. حافظه IC کمی در ترکیب ترانزیستور و خازن ذخیره می شود. خازن یک شارژ را برای نشان دادن 1 و هیچ شارژ برای 0 نگه می دارد. ترانزیستور آن را بین این دو حالت قرار می دهد. از آنجا که شارژ خازن به تدریج خراب می شود ، حافظه IC RAM پویا (DRAM) است که باید مقادیر ذخیره شده خود را به صورت دوره ای تازه کنید (هر 20 میلی ثانیه یا همین حدود). RAM استاتیک (SRAM) نیز وجود دارد که نیازی به تازه سازی نیست. SRAM گرچه سریعتر از DRAM است ، از ترانزیستور بیشتری استفاده می کند و بنابراین هزینه بیشتری دارد. در درجه اول برای رجیسترهای داخلی CPU و حافظه نهان استفاده می شود.


علاوه بر حافظه اصلی ، رایانه ها به طور کلی دارای حافظه ویدئویی ویژه (VRAM) برای نگهداری تصاویر گرافیکی به نام bitmaps برای نمایش رایانه هستند. این حافظه اغلب دو پورت است - همزمان با خواندن و نمایش داده های فعلی ، می توان یک تصویر جدید در آن ذخیره کرد.


تعیین آدرس در تراشه حافظه زمان بر است و از آنجا که سرعت حافظه از پردازنده کندتر است ، یک مزیت برای حافظه وجود دارد که می تواند یک سری کلمات را با تعیین اولین آدرس به سرعت منتقل کند. یکی از این طرح ها با نام DRAM همزمان (SDRAM) شناخته می شود که تا سال 2001 مورد استفاده گسترده قرار گرفت.



با این وجود ، انتقال داده از طریق "گذرگاه" - مجموعه ای از سیم ها که پردازنده را به حافظه و دستگاه های جانبی متصل می کنند - یک گلوگاه است. به همین دلیل ، تراشه های CPU اکنون حاوی حافظه پنهان هستند - مقدار کمی SRAM سریع. حافظه پنهان کپی داده ها را از بلوک های حافظه اصلی نگه می دارد. حافظه پنهان به خوبی طراحی شده اجازه می دهد تا 85-90 درصد از منابع حافظه در برنامه های معمولی از آن انجام شود ، و سرعت دسترسی چندین برابر در دسترسی به داده ها را فراهم می کند.


زمان بین دو حافظه خواندن یا نوشتن (زمان چرخه) حدود 17 میکروثانیه (میلیونیمم ثانیه) برای حافظه اولیه هسته و حدود 1 میکرو ثانیه برای هسته در اوایل دهه 1970 بود. اولین DRAM زمان چرخه تقریباً نیمی از میکرو ثانیه یا 500 نانو ثانیه (میلیاردیم ثانیه) داشت و امروز 20 نانو ثانیه یا کمتر است. اندازه گیری به همان اندازه مهم هزینه هر بیت حافظه است. اولین DRAM 128 بایت (1 بایت = 8 بیت) ذخیره کرد و حدود 10 دلار یا هر مگابایت 80000 دلار (میلیون ها بایت) هزینه داشت. در سال 2001 می توان DRAM را با کمتر از 0.25 دلار برای هر مگابایت خریداری کرد. این کاهش چشمگیر در هزینه ها باعث ایجاد رابط های گرافیکی کاربر (GUI) ، فونت های نمایشی که پردازنده های کلمه از آن استفاده می کنند و دستکاری و تجسم انبوه داده ها توسط رایانه های علمی می شود.